R E K L A M A - zamów reklamę

Honda CRX II, czyli ostatnia szansa na zakup japońskiej legendy

Honda CRX drugiej generacji (Cyber CRX) to samochód produkowany w latach 1987-1992.  Podobnie jak jego poprzednik(Ballade Sports), został zbudowany na bazie Hondy Civic. Łatwo zauważyć po co japońscy inżynierowie stworzyli ten samochód, po prostu… do dobrej zabawy! Agresywna sylwetka, ciasne wnętrze, niepraktyczny bagażnik i brak miejsca dla pasażerów z tyłu to znaki szczególne CRX-a. Jednak właściciele są w stanie wiele wybaczyć temu zwinnemu cudeńku.

 

Silniki:Pod maskę samochodu trafiły silniki o pojemności 1.4(90 km) i 1.6(124km, 131km, VTEC 150 km). Dla prawdziwych pasjonatów prędkości wybór jest oczywisty, VTEC o mocy 150 km, który potrafi rozpędzić samochód do setki w nieco ponad 7 sekund i osiągnąć prędkość 220 km/h.. Biorąc pod uwagę, że samochód produkowano 25 lat temu, to naprawdę imponujący wynik. Godna polecenia, jest także jednostka 1.6 bez zmiennych faz rozrządu, która zadowoli się mniejszą ilością benzyny i będzie łatwiejsza w serwisowaniu. Nie polecam silnika 1.4. który jest strasznie ospały i nie pasuje do charakteru oraz wyglądu samochodu.

crx7

Napęd:Wygenerowane konie mechaniczne przekazywane są na koła osi przedniej. Może nie jest to cecha prawdziwego samochodu sportowego, ale w końcu CRX takim nie jest. To żważa zabawka dla dużych chłopców, które daje niesamowitą frajdę z jazdy. W aucie zastosowano manualną pięciobiegową skrzynie oraz czterobiegowy automat, który jest bardzo rzadko spotykany, co jest plusem, bo automat nie pozwala Hondzie pokazać prawdziwego potencjału.

Na co zwrócić uwagę:Skoro wiemy już, jaką jednostę wybrać do naszej wymarzonej Hondy, zastanówmy się, na co trzeba uważać przy zakupie.Przede wszystkim należy dokładnie obejrzeć nadwozie. Samochód to już klasyk więc widoczny na nim będzie ząb czasu. Nie należy bać się drobnych ognisk korozji, które łatwo można naprawić u lakiernika. Wystrzegajmy się egzemplarzy, w którym widoczne są nieprofesjonalne naprawy blacharskie czy też ogromne ubytki nadwozia i podwozia. CRX to rzadko spotykany samochód więc zakup elementów blacharskich nie będzie łatwy. Pamiętajmy też o bezpieczeństwie, skorodowana Honda przy kolizji może poskładać się niczym pudełko zapałek  Warto także odkręcić korek oleju i zobaczyć czy nie pojawiły się na nim ślady płynu chłodzącego, a silnik nie ma za mało mocy. To oznaka zużytej uszczelki pod głowicą luba nawet usterki samej głowicy. Użytkownicy, którzy nie obserwowali wskazówki temperatury silnika podczas jazdy, mogli doprowadzić do jego przegrzania, ponieważ zawodny bywa czujnik wentylatora chłodnicy.

crxw

Czy warto?Na koniec podstawowe pytanie, czy warto kupić Hondę CRX?. Ależ oczywiście, że tak. Pamiętajmy, źe japończycy w tamtych czasach mogli się poszczycić bardzo dobrą jakością wykonaia samochodów oraz ich bezawaryjnością. Ceny wahają się od 3 do 15 tys. zł.. Najtańsze egzemplarze to raczej szrot, nie zachęcam do ich kupna, chyba że ktoś ma w sobie sporo determinacji i chce mieć satysfakcję z odbudowy swojego wymarzonego klasyka. Za przyzwoitego CRX-a zapłacimy ok. 10 tys. zł, a radość z jazdy… bezcenna. Nie należy zwlekać z kupnem tej legendy, ponieważ rynek wtórny jest bardzo ubogi. Szukając zadbanego egzemplarza, na pewno nie będzie łatwo. Jednak wytrwali poszukiwacze będą mieli nagrodę w postaci świetnego youngtimera. Warto dodać, że cena tego modelu już powoli rośnie więc zakup to inwestycja.